Geschiedenis

2004 is het jaar waar ik voor het eerst kennis heb gemaakt met karten. Het was indoor in Maasmechelen. Ik denk dat velen daar voor het eerst hebben kennis gemaakt met karting. In het begin was het veel stof bijten maar het karten lag me wel en al vrij snel reed ik mee vooraan. Met kerstmis in datzelfde jaar reed ik mijn eerste wedstrijd, ik werd 2de omdat de motor het 4 bochten voor het einde begaf. Toen wist ik meteen dat het gaat om mens en machine.Dragonball Z werd mijn nickname en het ging zo goed dat mijn vader, zijn kameraad John en ik ons inschreven voor de 6-uurs race. ik was toen 11 jaar oud en erg nerveus. John had de ze race voor ons gesponsord en ik kreeg daarom een t-shirt van autodemontage-zelissen maat XL. Stond ik daar in mijn rokje ha,ha, maar we werden wel derde en ik reed de snelste tijd van de dag! Ik......niet te geloven, snelste ..... wat een ervaring.2006 werd mijn indoor jaar met nog mee r winst in de 3 uurs race samen met Turbo Tom. 

 

 

2006 werd ook het jaar van de honger naar meer racen, racen van 4-takt naar 2-takt motoren. Mijn geluk was dat mijn vader in Genk het kartvirus heeft opgelopen, toch wel een beetje de schuld van Jos Verstappen en het PEX Racing Team want daar raakte hij het eerst mee aan de praat. En inderdaad met mijn 12de verjaardag stond er een CRG met een 125 cc rotax max junior in de garage. Poe, dat was even slikken.

 

Mijn eerste meters op Genk waren echt een ervaring. Ik, ik, ik in een echte kart met wel 100 km/h het rechte stuk op, dacht ik althans. De werkelijkheid was dat ik niet eens bocht 1 doorkwam, ha,ha wat een afgang. Ik zie pa nog steeds komen met het pitkarretje en een grijns op zijn gezicht. Maar ieder voordeel heeft zijn nadeel dacht ik. Het kon niet slechter beginnen. En zo was het ook, al snel reed ik hele ronden.zandauto

 

 

 

 

2007 Trainen, trainen en nog eens trainen, echter al snel reed ik respectabele rondetijden. Niet die van de echte wedstrijdrijders, maar wel "best of de rest". En dat met de middelen en de ervaring die mijn vader en ik hebben (hij zegt altijd dat hij vroeger aan die brommertjes heeft gesleuteld) ha,ha maar dit is karten pa!!Wat betreft het indoor karten is onze focus nu verlegd naar het outdoor karten, maar Dragonball Z heeft nog zijn plaatsje bij de top van het indoor karten.

 

2008 Trainen, trainen en nog eens trainen! Maar trainen loont want het gat met de top is nog maar een klein gaatje en steeds meer mensen dringen aan om wedstrijden te gaan rijden. Ik heb veel nieuw leuke mensen leren kennen en de wedstrijdkriebels houden ons in zijn greep, dus er extra tegen aan! Mijn vader heeft inmiddels een nieuwe aanhangwagen gemaakt zodat meer materieel mee kan en eventueel nog een 2de kart voor hem en John. Helaas heeft mijn vader zoveel last van zijn rug dat het rijden voor hem eerder een last dan een lust is. Ondanks zijn rugklachten is hj toch constant bezig om de techniek te beheersen en internet af te stropen naar nieuwe kennis en nieuwtjes.

 

2009 Trainen, trainen en ......het racen!. Inmiddels hebben wij een nieuwe kart erbij gekocht en heel veel reserve onderdelen aangeschaft. We willen namelijk echt wedstrijden gaan rijden. Zoals het er nu uitziet wordt het de BNL leage. Aangezien het onze eerste wedstrijden worden zal veel in het teken staan van wennen en ervaring opdoen. In de raceverslagen elders op deze website kunt u lezen hoe het ons is vergaan. een ding kunnen we hier wel vertellen, het is ons zeer goed bevallen. En het smaakt naar veel meer..........

 

 

Vrienden, familie en relaties,

Er moet absoluut vermeld worden dat e.e.a niet gerealiseerd had kunnen worden zonder steun van vrienden, familie en (zaken)relaties. Zij hebben ons niet alleen financieel geholpen maar ook tijdens de wedstrijden in Genk en Oustricourt komen supporteren, zeg maar een soort 12de man in voetbal termen. Geweldig mensen, en alvast hartstikke bedankt

Geen woorden maar daden is ons motto.

En zo geschiede het dat hetgeen wij ons voorgenomen hadden ook hebben gerealiseerd. We hebben de stichting MN racing opgestart voor het begeleiden van jeugdige karters. Er is een professionele website gemaakt en na de medische keuring is er een race licentie aangevraagd voor Mick. Toen dit allemaal geregeld was hebben we ons ingeschreven voor de BNL league. Een competitie van 12 wedstrijden in 3 race weekenden. Nu zijn we een hele ervaring rijker en kunnen we zeggen dat het ons prima is bevallen en het smaakt naar veel meer. Na het eerste race weekend in Genk heeft zich ook Noah van der Meer bij MNKartracing aangesloten en besloten om samen met ons de wedstrijden in Oustricourt en Genk te rijden.

Het racen.

Natuurlijk hebben al veel gezegd en geschreven op deze website. Een zwaluw maakt nog geen zomer. M.a.w een snelle trainingsronde wil niet zeggen dat een goed resultaat in de wedstrijden is gegarandeerd. Toch mogen we trots zijn op de resultaten van Mick en Noah. Ze hebben zeker voor verrassingen en soms sensatie gezorgd maar vooral geraced voor wat ze waard waren.

De uiteindelijke P 14 voor Mick en P 21 voor Noah is niet om te schamen het waren immers 26 deelnemers.

En verder,

Iedereen die ons kent weet dat het niet ontbreekt aan ambitie. Dus we gaan verder met wedstrijden. Alleen zijn we ons nog aan beraden welke competitie we nemen. De duitse winterbokal of de Nederlandse wintercup zijn opties. Wat betreft 2010 is de Belgian Max Challenge, de BNL league of zelfs de Nederlandse chrono een optie. Veel heeft te maken met tijd en budget.

Teamkleding,

In de zomer werden we nog verrast dat onze sponsor Intertec consultancy het team MNKartracing voorzag van teamkleding. Een geste wat precies aansloot bij onze ambitie, professionaliteit en nu natuurlijk uitstraling.

Thomas Knopper, 

Op Zondag 9 Augustus 2009 werden we voor het eerst geconfronteerd met de gevaarlijke kant van het racen. Het Nederlandse racetalent Thomas Knopper komt bij een race in Duitsland door een zware crash om het leven. Dit laat het racevirus even in je tot inkeer komen. Onze gedachten gaat uit naar zijn familie,vrienden en kennissen.

De evaluatie.

Nu we het eerste jaar als prive team hebben ervaren moet je ook de tijd nemen om stil te staan bij de dingen die goed zijn gegaan en zaken welke anders kunnen. Zo is er besloten op te stoppen met het vertrouwde CRG chassis en over te stappen naar BIREL. Het goede gevoel over het BIREL chassis en natuurlijk de professionaliteit van KSG racing was er gewoon.

2010 Een ding wisten we zeker, "Lets go for it" Het birel chassis beviel prima. De hele winter door getraind en ingeschreven voor de Belgian Rotax Max Challenge. Het belgische kampioenschap welk wordt gestreden over 6 race weekenden. Wat we niet wisten is dat Mick gewoon geweldig veel had geleerd en dat hij prima resultaten heeft neer gezet. In de tweede helft van het seizoen hebben we nog een nieuwe motor aangeschaft wat gewoon heel goed uit heeft gepakt. Uiteindelijk is hij zelfs de laatste 2 race weekenden heel dicht bij podium plaatsen geweest.

Met KSG Racing ging het voor treffelijk.3 titels werden er gewonnen. Gino Wetsels uitkomend in de Rotax Max Mini klasse mag zich Deutche Meister noemen. Super talent Jordy Koullen uitkomend bij de Rotax Max senioren heeft een dubbelslag geslagen. Hij wint de BNL League en wordt Belgisch kampioen. Hij gaat in november een poging doen naar de wereldtitel in het Italiaanse La conca.

Rotax Max Junioren. Helaas komt er een einde aan een geweldige tijd, De junioren. Aangezien Mick 16 jaar wordt moet hij in 2011 gaan racen bij de senioren. 7 PK meer motor vermogen. We kijken er met veel vertrouwen naar uit. Alhoewel dit de koningsklasse onder de Rotax motoren is en er veel ervaren rijders racen.

 

2011 Een droomstart bij de Rotax Max Senioren dat mag gezegd worden. Maar het is gewoon zo, succes komt niet zomaar uit de lucht vallen. Succes is de beloning voor inzet, motivatie en passie. Het ging bij de laatste wedstrijden van de junioren al heel goed. Maar bij de eerste wedstrijd bij de senioren zo uithalen en met overmacht winnen dat komt niet vaak voor. Maar Mick  voert dat huzaren stukje op, met een euforische duitse commentator. Dat geeft heel veel vertrouwen voor het Belgisch kampioenschap. En zo was het ook. 

De eerste wedstrijden gaat hij als een speer. De ene na de ander manch doet hij mee voor de prijzen. af en toe te gretig wat wordt bestraft met straf seconden. Tot de zomervakantie deed Mick gewoon mee voor het kampioenschap. Maar de laatste warme races ging het niet meer zo vlotjes, het werd zwoegen. Helaas konden we de winning mood van in het begin niet oppakken, met name het warme zomerweer speelde ons parten. Uiteindelijk werd Mick 7de overall in het klassement op 2 punten van P5. Dit had makkelijk erin gezeten als Mick metname in de laatste race er niet ordinair vanaf was gereden. Maar ja dat hoort erbij.......Anderen waren de goede prestaties van Mick ook opgevallen wat resulteerde in inschrijving voor The BNL League. Ook hier deed hij met name in het eerste weekend van zich spreken. Hij dueleerde hier met europesche toprijders voor de ereplaatsen alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. Maar ook in deze competitie brak de zomer ons op en konden we niet meer dat leveren wat nodig is voor de top 3 plaatsen. Ook hier een 7de plaats in het eindklassement. Alles relativerend, eerste jaar senioren mogen we niet over klagen. Misschien hadden we er op voor hand wel voor getekend.

 

2012,

Met voor ons een geweldig 2011 achter de rug moest 2012 ons jaar worden, Een top voorbereiding en proberen een maximaal aantal races rijden. Een jaar meer ervaring “so lets go” Starten in januari en februari voor de winterbokaal vervolgens in maart starten voor het Belgische kampioenschap en ons hoogte punt zou de euro challenge in Genk moeten worden. Met de 3de plaats in het eindklassement van de winterbokaal hadden we al een beetje rekening gehouden aangezien het circuit onder winterse omstandigheden Mick wel een ligt. De start voor het Belgisch kampioenschap was dan ook teleurstellend zeker met daarbij onze opgeblazen wedstrijdmotor. Maar lang stil staan konden we hier niet bij want een week later moest ons hoogtepunt komen “The eurochallenge at Genk” Dit moesten we een keer meemaken, racen op het hoogste niveau. Maar het werd geen hoogte punt het werd vechten om plaatsen in de achterhoede. Toch nu we het hier neerschrijven was het wel een hele week lang leren van ieder moment op de baan. Een hele mooie ervaring. Dan moest de focus maar verder met de BMC. Ook hier liep het niet zoals we graag zouden willen. De overstap op een ander chassis was niet vlekkeloos. Scheidsrechterlijke dwalingen hebben we meegemaakt dat we dachten waar hebben we dit aan verdiend. Wel was het zo dat hoe verder het seizoen vorderde ook de prestaties verbeterde en we er weer redelijk van voren bij zaten. Een ding kunnen we wel trots zeggen. De fans en de sponsors hebben ons zeker niet in steek gelaten. Ondanks niet ons beste racejaar zijn we trots en dankbaar op iedereen die ons ook in 2012 weer hebben gesteund.

2018, We slaan even wat jaartjes over......maar sinds dit jaar rijden we voor het belgische GKS. Een overstap die gelijk wordt beloond met strakke resultaten.

Later meer..........

Met vriendelijke groet,

MNkartracing.